درس اول تشريح

تاريخ النشر: 20 أبريل 2006 - 05:12 GMT

 

طبيب بروفسور واقف يشرح اول درس تشريح لطلبة سنه اولى طب، وكان بيشرحلهم عن الأساسيات.

 

فقال لهم: لازم علشان تعملوا تشريح تكونوا قادرين على عمل حاجتين، الحاجة الأولى ما يكون عندكم أى نوع من الخوف، وقام بسرعة حاطط اصبعه فى مناخير الجثة اللى على السرير قدامه وبعدين لحس اصبعه.

 

وطلب من كل واحد يعمل زى ما عمل فى الجثة اللى قدامه.

 

بعد شوية، قام كل الطلبة عملوا زى ما عمل.

 

فقال لهم: والحاجة التانية لازم يكون عندكم قوة ملاحظة وتركيز، يعني انا حطيت اصبعي الوسطانى فى مناخيره، لكن لحست الاصبع اللى جنبه؟!

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه