بدي غني..

تاريخ النشر: 29 يونيو 2010 - 10:09 GMT

 

المعلم يسأل الطالب:

غير صيغة الفعل من  المضارع للماضي .

 

 

الطالب:

: خلاص الماضي ودعته = محيت ذكراه من بالي

 

انا من باعني بعته = ولا دريه يجي دربي

 

المعلم:

: إنت فاكر دمك خفيف ، إنت عاوز تعلمني الهيافة بتاعتك ؟

 

الطالب:

: حاجات علمتهالك ... وحاجات نولتهالك ... وحاجات عيشتهالك .. أيام مكنتي معايا .. بريئة بتحلمي !

 

المعلم:

: لك يخرب بيتك أنتي فاكرني بنت يا مسطول ، اعتذر وتوب قبل ما ارميك من الشباك

 

الطالب:

: وانا كل ما قول التوبة يا بوي ترميني المقادير ياعين !

 

المعلم:

: انا رايح اجيب الناظر يتفاهم معاك ، وحتشوف لما يجي حيعمل فيك ايه

 

 

الطالب:

: الغضب الساطع آت - من كل مكان آت !

 

المعلم:

: هزر زي ما انت عاوز وحنشوف حتعمل معاه ايه !

 

 

حضر الناظر مع المعلم وسال الناظر الطالب :

 

 

الناظر:

: إنت إيه حكايتك مع المدرس ؟

 

 

الطالب:

: توادعنا انا واياه = لكن ما توادعنا .

 

الناظر:

: انت يا ابني بالع راديو والا شريط .. مالك كده على بعضك مزيكا ! انت ما نمتش امبارح ؟

 

 

الطالب:

: نسيت النوم واحلامه = نسيت لياليه وايامه !

 

 

الناظر:

: إطلع بره وخليني اشوف ابوك جاي هون يا مش متربي

 

الطالب وهو خارج من الصف:

: يجيلك يوم تندم على ما سويت = واقول منك لله يكفي انا مليت !

 

المعلم للناظر:

: الطلاب اللي زي دول بتعمل معاهم إيه ؟

 

الناظر :

: أطبطب......... وادلع !