باص صعيدي عمل حادث على الطريق الصحراوي. مات كل الركاب ماعدا السائق. سأل المحقق السائق: انت مجرم ولازم تنعدم قتلت 50 راكب بسبب استهتارك وطيشك.
أجاب السائق وهو يشد جلابيته: الحادث وقع بدون ارادتي ..ما ليش ذنب يا بيه!!
المحقق:ازاي..
السائق: كنت ماشي بسرعة 120 واذ في حمارين واقفين في نص الطريق. وعن يمين الطريق في جبل وعاليسار في وادي، قلي انت اعمل ايه!؟ اضرب الحمارين ولا اروح في الوادي واتدهور انا والركاب.
المحقق: طبعا تضرب الحمارين..
السائق: وده اللي حصل، ضربت الحمار الاول.. ورحت اضرب الثاني، فهرب ع الوادي، لحقته وضربته، قام الباص تدهور.
