ابو سرداح يحييكم..!

تاريخ النشر: 23 يونيو 2007 - 02:49 GMT

 

 

 

 

 

 

عطية:  ههههههههههههههههههه.. بس لو وقعت بايدين توركان كان خلصت عليك وخلتك تحرم العشق والغرام

: توركان دي كائن مش ممكن توصف.. بس الحمدلله اني هربت منها.. وحفضل امير العشق والغرام رغما عنها وعن العزال...

 تنساش تقرا الحلقة اللي جاية اصل فيها مفاجأة حلوة قوي.

  زينب: 

  الجزء الأخير رائع يا أبو سرداح. يااااه كلام ناعم وحرك القلب وكأننا نسيناه. الرومانسية، الرومانسية، الرومانسية ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه

 

: ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه وااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه

يا ست انت فينك من زمان..

احلى زينب.. تحياتي ووردة لك.

 

  عكرور:  هنيالك يا ابو سرداح.. ايه الموزة دي..! بس لو خليت وشها مبين. 

:بص يا سي عكرور.. ما قادرش اكشف عن وشها لانها في غاية الحسن والجمال.. بس اذا كنت عاوز تشوف وشها يمكن انك تشيل اللثام عنها..

 في الاحلام..!

 

رد :  انا كنت مفكرك مشعوط شويه طلعت مفحم

: صدقت يا سي "رد".. بس لو كتبت اسمك علشان اعرف ارد عليك، صدقني اني مفحم ع الاخر..

 

  رنا:  وأخيييييييييرا انزاح الكابوس.......ياااااااااااااه انا فرحاااااااااااانة جدا عزيزي ابو سرداح والف حمد الله على سلامتك، قلبي كان يرجف لما كانت توركان تجري وراك، بس الحمد لله نرجس طلعت بمائة راجل، ألف حمد الله على سلامتك وهنيالك نرجس وجمال نرجس وخصر نرجس.. يا سيدي تستاهل كل خير انا فرحاااااااااااااااااااانة قوييييييييي. الله يديمك عزيزي بس دير بالك هذه المرة ربنا نجاك منها بس ثاني مرة مين يعرف المهم انت دير بالك منيييييييييييييح|.. احلى ابو سرداح بالعالم كله

  احلى شي بالعالم كله الرومانسية تعطي احساسا بالدفء خصوصا مع ابو سرداح صاحب الاحساس المرهف والذوق الجميل والحس الراقي.. أكيد الرومانسية تطلع غير شكل.. ههههههههه هنيالك يا عم الرومانسية وما احلاها مع نرجس والله صبرت ونلت يا عم بس شو حصل؟.. هييييييه شو حصل يارب ما يصادفكم اي مشكل وتدوم احلى رومانسية على طوووووووووووووول

: طبعا انحني احتراما لك.. يا ست رنا. يا وردة حلوة مش عارف اوصفها.

لكي محبتي. وفيه تحت ردود تانية علشانك

 

  شاهين: 

  انا خايف ليكون ابو سرداح غافل عن شيخ الغجر ويروح يلحقه ويربطه مرة ثانية ههههههههه

 

:والله انا خايف زيك.. بس اوعدك اذا ده حصل حجيب رجلك في القضية..!؟

 

 

 

  وسام:والله معك حق.. وبصراحة ردودك خفيفة دم بس الله لا يوقعني تحت قلمك. ههههههههه

: ما تخفش.. قلمي ما بيعضش..!؟ ههههههه..

 احلى وسام وشكرا على التعليق.

 

  ديما:  لماذا لا يحترم ابو سرداح آراء القراء، ويتقبلها برحابة صدر، انه يطرد ويقمع المعارضة او الراي الآخر. واضح انو من اتباع الديموكتاتورية؟ ربما ينفع حاكم دولة عربية. نحن نحب الضحك وانا اكتب رايي للبوابة ولم اقصدك انت ولا اريد ان اتصيد كالعادة، انا ارى بان بعض النكات لا يجب ان تقال في مساحة ثقافية وترفيهية هامة في وطننا العربي الذي ما زال يحتفظ ببعض تقاليده. هذا كل ما في الامر. بالنسبة لردك: ماذا تعني "حتسوقي علينا". في الحياة مش لازم كل شئ يصير عادي فيه حدود اذا اردنا ان ننشئ جيلا يعرف الاخلاق (في بعض النكات التي تخدش الحياء). تعليقي واضح للذكياء وسابسطه بان الانسان احيانا من اجل المال يبيع اشياء مثل المبادئ، فمثلا الم تتخل عن بعض ثوابتك في الكتابة من اجل شئ معين؟ 

:اولا: انت مين نصبك متحدثة باسم القراء.. ومين قال لك اني لا احترمهم؟ ومين نصبك قاضي علشان توجهي تهمة زي دي

ثانيا: انتي ليه دايما بتتصيدي .. ايه حكايتك. وايه الكلام الكبير ده عن "اذا اردنا ان ننشيء جيلا".. احنا يا ستي في موقع ساخر مش مدرسة ولا انا وزير تربية وتعليم رغم انه بيطلعلي اكونه؟ والموقع ملتزم بالاخلاق وما فيش فيه حاجة خارج الاخلاق.. وما جيناش بحد واسأنا له بطريقة غير اخلاقية. بعدين يا ستي عيب الكلام ده عن ان الانسان يبيع اشياء كالمباديء علشان المال.. ولعلمك انا اخر انسان ممكن يبيع مبادئه، لاني اقف على ارضية اخلاقية لا تقبل التنازل في الثوابت. وثوابتي مش بالضرورة زي ثوابتك. ومفهومي للاخلاق مش بالضرورة زي مفهومك. يتعرفي مثلا اني لم اكذب على فتاة او سيدة في حياتي.دي اخلاقي. بتعرفي اني دايما اقف الى جانب الضعيف والمسكين وضد القوي. دي اخلاقي.

بعدين انا مش ديكتاتور.. بالعكس انا ديمقراطي جدا. وانت "الديكتاتورة" . لانه زي ما من حقك انت والقراء ان تعلقوا على ما اكتبه من حقي ان اعلق على التعليقات. مش دي الديمقراطية.. ولا ليكي راي اخر.

القصة ببساطة اننا نريد ان نضحك ونرفه عن انفسنا.. بكفي الغم اللي في الفضائيات. والسخرية تحتمل الكثير الكثير.

 

 

» rad :   i never seen great guy like (abo sirda70 )full of life and great talking. so peopl stop. and stay away if u dont want to live in abu sirda7 joks and writing life thank u

: اشكرك يا كبير.. وقد اصبت يا صديقي..يا عم عايزين نعيش.. عايزين نفرح زي بقيت الخلق. ونتبسط ويكفي تابوهات واشارات قف.. وممنوع. واللي عاوز يعمل شرطي "اخلاق" يروح يلاقي حد يقبل انه يلعب معه الدور ده.

 

  ابو مرداح:  وشوا رقم تلفونك 0شوقتنى لسماع النكتة المشفرة0 او اذا مافى رقم اكتبها مشفرة وانا بحاول افهمها 0حقيقى نفسى اضحك من قاع قلبى بس صدقنى ما فى شىء بيضحك خصوصى اذا متابع الاخبار0

حاضر يا سيدي حكتب النكتة مشفرة.. اهي:

زيق.. زيق.. زيق.. موازمبيق

زيق زيق.. موز..امبيق..

فهمت ولا اعدهالك؟!.

 

: to this Abu Khara

just like any Arabic man, you cannot stand criticism, you think you are a philosopher, who gave you the write to tell paople to read or not to read, I thought this is a web page for all arab people, and they have the right to like or detest what they are reading. It is time you grow up and accept that you have no talent, aprt from being silly.

:ترددت في نشر تعليقك.. خصوصا وان رائحتك طالعه منه. عيب.. يا عيب وبس!.

 

  رنا: بتعرف يا عزيزي ابو سرداح انت احلى وارقى واروع أبو سرداح بالعالم كله، افكارك رائعة وتعبيراتك وكتاباتك الساخرة اشد روعة الله يديمك يارب وما يحرمنا من طلاتك.. بس لا تنسى اكمل القصة..هييييه شو حصل مع نرجس ومع الدب.. لا تطول عزيزي اكمل انا مستنيا على نااااااااااااار.. الله يسعدك يارب

: ربنا يسعدك وينيلك اللي بنفسك يا صديقة..

مع تقديري يا ست رنا

 

 

 

  nadia )) :

  حبيبي سرداح ممكن ان تكتب لي اين اجد مواضيعك القديمة و الجديدة.........نادية من المغرب الله يعطيك الصحة 

:اهلا بيكي يا ست ناديا..وبكل اهل المغرب الحلوين..

شوفي يا حبيبتي حتلاقي مقالاتي في الارشيف اعلى يمين "ساخرون" في زاوية اسمها فتت لعبت.. اذا لم تجديه لا تنسي تبعتيلي ايميل وانا حدلك على مقالاتي.

 

 

معجبة بكلام ابو السراديح .. منال  :اهلا ابو السراديح ولا يهمك منهم كمل قصصك وكيد العزال 

:انا واللهي اللي معجب فيكي.. وبخفة دمك..وحلوتك  وروعتك. احلى وردة لعينيك..

 

 

غريب: ذكرتني بالحكومات العربية  جد ابو سرداح انك نفس الحكومات العربية حتى عندي شعور انك في منصب سياسي معين سفير ونازل ليه : - لايتم نشر بعض الردود التي اكتبها ممكن لاني سياسي اكثر من اللازم ووطني اكثر من الوطنية . - انك قمعي وليس عندك اي ديمقراطية والدليل انهم حكوله . - جد انك محترم ووافق رنا على ذلك اكيد فما معقولة اشبهك بالحكومات العربية واقدر احكي غير هيك الا اذا كان لك راي اخر .

:كويس اني ما ذكرتك بحاجة تانية..؟ ههههههه.. واللهي انك راجل عسل يا سي غريب.. احلى قبلة على جبينك.

 

 

» a 7awel elah ya rab

  its just a " sa5eroon corner" el mafrood eno tkoon lal maze7 wo geero, wat u see is wat u get, take it or leave it, mo 3agebkon, la te2ro, wo leave abo sar7an alone, and for who ever said that abo sar7an is an arabic man, well ana be ra2i kelkon heek, 3al 2aqal howi beda7ek, ento betsemo el badan

 

: انت رائع.. محبتي ليك.. وللي حواليك. يا ريت بعرفلك عنوان كان جيت علشان بس اصافحك. بس متخفش.. لازم اشوفك ونتكلم.

 

  Mona)()

  wats worng with ppl these days, if this was something serious that they should be reading the would have left it, and coz this is just a joke, they read it and they get mad over it, i think people should get over themselves :)

:على رقبتي انك بتتكلمي صح.. انا فيلسوف الحياة.. ده ما ازعمه. اللي عايزين فلاسفة الموت حيلاقوا كثير منهم. وعايز اشرب نخب الحياة.. نخب الفرح والعنفوان مش الحزن والكسل.

 

 

علي -" كلام سخيف"  المقال مضيعة للوقت . kill your self under the sea and do not let any body see please. 

 : بص يبني.. انا شايف زيك كثير.. اذا خلصت الخطبة بتاعتك يلا .. بلا مؤخذة.. زق عجلك وادينا ضهرك.

صدقني انه اللي زيك حمل تقيل مش بالنسبة لي.. بالنسبة للحياة. بس نعمل ايه.. ده ربنا له حاجات يا جدع..!

  

 

 

 شروق:  ما بعرف اذا قصدت بهى القصة انو التقاليد بتكون احيانا بالية ومو شرط نتمسك بكل شى . . ما بعرف .. يمكن انا هيك فهمت .. على كل حال مهما كان قصدك .. سلمت يداك

: بالضبط دا قصدي..

وضمة ورد لعينيك..

 

  سمير علام:  احلى ابو السراديح.. دا انت حتروح طرشي يا راجل

: معك حق.. كنت حروح مش بس طرشي.. يمكن فسيخ كمان.!

احلى سمير..

 

  غريب:   يعني القصة وافهمناها بس اختيار صور مناسبة يعني متلا صور مس لبنون او مس وورد اما حاطين صور دينا او شبيهتها باخر صورة . لا يا ابو سرداح ما حبيتها منك هاي ابدا ابو سرداح المفاجئة انها راح تولع بين ديما ورنا بالردود. واقصد الفرح المنزه عن اية غاية، بمجرد الوجود برفقة انسان رائع.......انتهى ايه والله انسان رائع اكيد الحومة الرشيدة اروع من هيك انسان في . واذا في احكونا 

: يا رجل دينا ايه.. هيه فين دينا؟ دول يا سيدي غجر.. واذا مش مصدق حديلك تلفوناتهم تسالهم..

برضه التقاطك للفرح المنزه عن اية غاية يدلل على انك انسان رائع..

محبتي..

 

  متابع عن كثب: ارجو ان لا تشطح بكتاباتك الى ما هو مألوف او مقبول في مجتمعاتنا المهترئه

:متخفش.. ده مش حيحصل.. اصل انا ضد معظم اللي بيجري في مجتمعاتنا اللي وصفتها..

دي مجتمعات تغم يا راجل..! مش كده..؟

 

 

  عمار شلق:  وين دينا..!؟ هاي مش دينا.. وين دينا يا ابو سرداح؟

:دينا يا سيدي حلقالي ع الناشف وحياتك..  قال ايه؟ مش رضية تعزمني الا لما اكتب عنها.. مقالة عرمرمية، ومش حكتب عنها.. لاني مش مختص بالرقص الشرقيّ؟.

 

  رنا:  تعيش وتاكل غيرها ههههههههههههههههه والله مقلب يضحك عن جد يضحك ههههههههههههه الله يسعدك يا ابو سرداح بس قلبي معك شو هلورطة.. بسيطة انت ابو سرداح وضروري تسلك منها هههههههههههه

: واللهي يا ست رنا انك عسل.. ولو قعدت 3 ساعات امدحك.. مش حديكي حقك. حقك عليا..!

  سهى مراد:  احلى رنا.. روحك حلوة.. وبتجنني. وابو سرداح راح يفلت منها.. اكيد. انا شخصيا متطمنة : فعلا روحها حلوة.. وتوقعاتها كمان..! وردة ليكي ولها.