ابو السراديح يرد "بعنف" على القراء

تاريخ النشر: 04 يونيو 2007 - 07:42 GMT

 

اولا.. وقبل أي شيء اخر، او ان اعلمكم اني دلوقت جالس في مقهى يطل على البوسفور.. والقمر طالع في السما.. وقاعد جنبي.. ومحتار اتطلع باي قمر.

فجأة قررت ان ارد عليكم.. بعد ما اكتشفت ان تعليقاتكم كثرت.. واكثرها بتسب عليا، معرفش ليه، وايه هو اللي حارق بصلتكم بصراحة؟!.. اما بالنسبة للقراء اللي بحبوا يسردحوا معايا، فلهم مني "بلطة" محبة وقبلة ارسلها عبر المتوسط الى كل احبابي في بلادهم المتعددة.

اعتذرت من القمرين وبلشت اقرا وارد.. وانا اشرب كأسي واستلذ بتدخين سيجارتي، وبالهواء العليل والشعر الذي يهفهف على كتفي.

طبعا لما بدأت اقرا التعليقات دمي تعكر.. لانه هناك كثير من التجريح من بعض القراء.. ولكن ايضا هناك تعليقات رائعة من قراء اخرين.

 

الى الردود

فضلا : عفوا ياريت حضرتك تكتب أسمك دايما في أول كتاباتك لأني في الحقيقة لا أقرأ ما تكتبه .. فما زلت رجعية أتمسك بإختيار الكلمات التي أقرأها .. وهذا حقي

: يا ست فضلا، هو انت بتئربي لفضل شاكر..؟!. من فضلك ارحميني بئا .. اصل انا جاني مغص لما قرأت تعليقك ده..

ولعلمك بئا: مقالاتي ما بتحبش تشوفك داخلة عليها.. فضلا.. فضلا بلاش تدخلي عليها.

 

  ديما : ارجو ان تحترموا شوي القراء بعدم التلفظ او الاشارة الى كلمات لا تشير الا الى ما يخدش الحياء في بعض النكات، بصراحة مش عارفة هل هو المال ام الحاجة ام عدم الوعي لما نقوم به ام ماذا؟

 

:ايه ده يا ست ديما، انت حتسوقي علينا الكلام ده..

شوفي الكلام اللي مكتوب ده عادي وما فيهوش حاجة بس اذا انت عايزة تتصيدي، زي كل مرة، والمشكلة فيكي.

بصي ولا حاجة من اللي ذكرتيها صحيحة.. الحكاية ابسط من كده خالص، انا اكتب حاجات خفيفة وتبسط الناس وتبعدهم عن الغم، مش علشان المال والكلام الفارغ اللي نفسي اعرف من فين جبتيه وايه هي علاقته باللي كتبته أنا؟!.

رجاء لما تتكرمي وتكتبي رد ، خلي كلامك موضوعي. او على الاقل "مفهوما".

 

 

رد :  الكلة هي المعنى الكلمة هي الاصل الكلمة هي مفتاح النجاح الكلمة هي الحضارة، فاحرص دائما ان تتكلم المفيد.

:صحيح.. وافيدينا والا فقدتينا.. بس عفوا مين حضرتك!؟  والا انت مركبة باسوورد على اسمك؟. اصل اللي كتبتيه مليان اخطاء املائية..

 

  قارئ : ما أبيخ البني آدم لما يتفلسف ويظن أنه خفيف الدم

 

 

: فعلا ما ابيخه و"اسقعه".. خصوصا عندما يكتب ردا مثل الذي كتبته يا سي قاريء!؟.

روح تعلم الاملاء والنحو قبل ما ما "تنتعل" اكيبورد وتجرب تعلق عليا. ع فكرة الكيبورد بينكتب عليه بالاديين.!

 

  نوال:  واو.. كلكم هاجمين على ابو سرداح..!؟ شو القصة الزلمة دمه زي العسل يا بايخيين

:ده انت اللي عسل واللهي.. حبعتلك وردة بس ابعتيلي ايميلك؟

 

 

  ابو مرداح: صدقونى لا ابو سرداح ولا غيره بيضحك هالايام..الزلمه بيحاول.. كثر الله خيره.. هيا قولولى شىء يضحكنى وهاى شلن

: برضه وجهة نظر احترمها.. اشكرك من صميم قلبي لموضوعيتك. وحبعتلك وردة. بس يا ريت تكلمني علشان احكيلك نكتة مش تضحكك.. حتوقعك ع الارض. للاسف مقدرش اكتبها لانها مشفرة!؟

 

 

  غضنفر:  اغتصبها واستريح..! عن جد بتجنننننننننننن.. ابو سرداح انت حشاش من طراز رفيع هههههههه

: ايه يا عم غضنفر.. انت ما صدقت.. دا انت واد "صُقع".

يا عم ده كلام علشان نضحك.. وبس

 

» ابوسرداح كانت كتاباتك ارقى : مابعرف شو صارلك ياابو سرداح كانت كتاباتك ارقى من هيك بكتير ...على القليلة لاتكتب اشياء تدل على قلة الحياء والله اللي استحوا ماتوا ياعيب الشوم عليك .

 

: انت رايحة فين ومعدية كده.. لتكوني رايحة على الترعة مثلا..!! بصي.. العيب عليكي مش عليا.. عارفه ليه. لاني بصراحة ما فكرتش بالطريقة اللي انت فكرتي بيها..!؟

لما تعوزي تكتبي اكتبي شي بعد ما تفكري فيه لو سمحت..! والتفكير بالمناسبة مش زي الطبيخ مثلا..!

 

  

 

 

  سهاد: ازيك ابو سرداح .. انا مبسوطة قوي من حكياياتك.. وبعتلك ايميل يا ريت ترد علي بقا

: انا بخير وباحسن حال بس دمي متعكر.. وانا برضه مبسوط من تعليقك. وبالنسبة للايميل رديت. وحياتك رديت وبستنى الايميل الثاني!؟

 

سؤال : عزيزي ابو السراديح انت فعلا عاشق ومثقف لكن للاسف.. فيه ناس لا تعرف العشق ولا الثقافة. وعندي لك سؤال: هيك انت يعني بتروح مع اي وحدة بتقابلها ولا شو؟. ما بتخاف على حالك مثلا

: عزيزي وقرة عيني، اشكرك على الاطراء.. اصل فيه ناس بتحسب حالها مثقفة وهيه ولا الاميين؟ نعمل ايه..

وبالنسبة لسؤالك انا فعلا صريع الغواني والحلوين، مقدرش اتاخر عنهم، وكثيرا ما اوصلوني الى التهلكة بس ربك كريم.. اصل انا قلبي ابيض مثل الثلج ونيتي سليمة.. وعاشق من طراز رفيع. ما قادرش اقاوم.. فهمتني يا صديقي.

 

  رنا : الي حدث معك يجننننننننننننننننننننن هنيالك يا عم.. بس وحياتك كمل بسرعة شو حصل؟ القصة جناااااااااااااااااان ولذيذة بس وحياتك كملها بسرعة...!

: بصراحة انا عاجز عن شكرك يا رنا..يا قمر.. يا عسل. وبقرأ كل ردودك.. وبعتبرك فهماني قوي.. اصل انا عاوز اعيش..اعيش.. اعيش.. وبحب الحياة، واللي عايز يموت يموت.. اصلا ما فيش اكثر من القبور.. اللي مش لاقي قبر حبعتوا على حانوتي صاحبي.. وهو وشطرته يمكن يديه القبر خصم 50%.

شكرا يا حلوة.. شكرا لكل شيء.

 

  

  

 

  عمار شلق:  احلى ابو سرداح يلا طلعنا من الغم وانشاء الله صحتك كويسة

:الحمد لله الذي لايحمد على مكروه سواه.. انا كويس.. بس خايف ارجع واعرف ايه النتيجة.. فكرك ممكن تسالي عنها يا عمار.. حديلك عنوان الدكتور فرحان .. ولا اقولك بلاش، اصلي خايف تروح تشبك مع علا وهدى وتنساني..!؟

 

 

عرض :  بصراحة تمنيت اكون معاك في اسطنبول.. فكرك بتقبل يا ابو السراديح؟

: طبعا بقبل.. اصل قلبي مثل الفندق بيسع كل الحلوين..!

 

  احلى ابو سرداح.. بودي ان اصافحك

: وانا كمان .. يلا مدي ايدك..يا حلو؟!.

 

  ممدوح سواني:  فين القراء اللبط اللي بيهاجموك نفسي بس يجاوبوا على سؤال: مين هو ناظم حكمت ومين هو الشيخ امام اللي ذكرهم ابو سرداح ؟

: مش حيجاوبوا.. عارف ليه، اصل ثقافتهم اعلى بكثير من اللي انا ذكرتهم..!؟

 

  طز على ابو سرداح:  اه من العرب وين الديموأراطية ولا صرته متل غيركه اللي بيعجبكوا بتنشروه؟؟؟؟؟؟هاي الشاطرين فيها تسردحوا عالفاضي من دون هدف...و لله مسخرة....انا بقله لابو سرداح هاد روح شفلك شي كم معزاي اسرح فيهم و سردح عليهم بلكي بسردحو معك.....اخ اخر زمن........هاي اخرة العرب و السردحة من دون هدف و من دون ديموأراتية كمااااااااان.....يا حيف

: واد يا ديمئراطي.. هو حضرتك ما رحتش الكتاب!؟ اصل انت بتتكلم كانك جي من زمان خفرع؟ هو انا حظلم خفرع ليه؟، انت شكلك جي من العصر الحجري بدليل انك حامل الهراوة بدل اللسان ونازل هبد.

روح يا عم وشوفلك حد ع القهوة يمكن يئبل يقعد معاك.. رغم اني اشك!؟.

ع فكرة مش رح ارد على شتيمتك لان الشتم يعبر عن صاحبه ولان الشتيمة بتلف تلف وترجع لصاحبها. فهمت يا منيل..!

 

 

  منى:  والله منيح منك انك تزكرت خطاياك بعد كل اللي بتحكيه وبتعمله يا ابو سردوحة مممممم مشكور على مقالاتك اللي بلا طعمة ومن غير فايدة لاتزعل عموووو كله الا زعلك.

» يا ابو سردووووحة

وفي مكان اخر يكتب الاخ منى:

قبل كل شيئ وبداية يقول الرسول- صلى الله عليه وسلم-:"الدين المعاملة" ويقول أيضًا:"وتبسمك في وجه أخيك صدقة" فما بالنا بالكلمة الطيبة... الله وحده يعلم أجرها،حقيقة أنا شديدة الاستغراب من ردٍ يتفقر إلى أدنى درجات الرقي في التعامل مع البشر خصوصًا من إنسان يدعي الفكر والثقافة "المهترئة"،إن ما تقدمت به سيد/"تفاهة على الهواء!" لا ينتمي إلى أي فنٍ أعهده فلا صفات المقال – واعذرني أنا قُلتها تجاوزًا في ردي ا السابق – ولا هو بقصة ولا هو بشعر ولا بثر إذا ما هذا!!! يتبع....... 

 

: مش حزعل يا اخ منى.. بس انت كل مرة بتكتب راي، وبتقول بعدين عكسه..

يا ست منى حطي ايدك على راسك يا ماما يمكن حرارتك مرتفعة شوي..اصل انا شامم ريحة شياط!؟

استني قبل ما تروحي، حنصحك بحاجة لما تكتبي تعليق اكتبيه قصير .. عارفة ليه؟ لانك بتباني مالكش علاقة باي حاجة بالدنيا لما بتطولي الكلام وبتكشفي حالك وانك وحدة فارغة وبدش أي كلام.

 وبعدين ايه حكاية الدين اللي نازل عليكي في تعليقاتك الثانية، انت عارفه انك لما بتتكلمي في الدين كانك بتطبخي. معلش سيبيكي من الحكاية دي وخليكي في المكان المناسب لك؟. انت هتهدينا..

وايه حكاية "يتبع" ده.. حضرتك بتكتبي مسلسل؟

بالنسبة لايميلي اسالي القراء كم اميل يرسلوه لي يا اخ منى..!؟

روحي يا ماما واهدي حالك

 

  عبير  : لك يا ابو سرداح المرداح.. خليت الدمعة تنهمر من عيني.. سلامتك الف سلامة.. وما ترد على هذا الحمار اللي اسمه مني.. تعليقه اللي بلا طعمة. نحبك يا ابو السراديح ومقالاتك بطعمة ونص.

: سلامة عينك.. اموت انا فداء لدمعة واحدة من عينيك.. حبعتلك نظارات شمسية علشان تحافظي على عينيك الحلوين. ومعهم وردة محبة.. اخوية يعني.

 

 

» تحيه لمنى : معجب بكلام منى, تحيه لمنى

: بص يا حبيبي.. انا بفكر اعمل ركن للي زيك..

اذا حضرتك عاوز تجامل منى مش على حسابي.. روح جاملها بشات روم مثلا .. يلا يا روحي بلاش تتاخر على الحضانة!؟.

 

 

* يا عبير.. هدا منى بنت؟

عارفين يا اختي.. بس بندلعها؟!.

 

 

احمد: حبيبي أبو سرداح   أحلى أبو سرداح مر علي، أي والله إنك رهيب ، 

:حمر.. صدقني.. بس انت قول لي فين!؟

 

 

  عمار حسن :  يا ست منى مش كده؟. اسلوبك يقول انك حاقدة على الكاتب ابو سرداح، بعدين ايه عرفك انه ايميله ما حدش برد عليه، هو انت بتدخليه. انا مثلا بعت ليه ايميل ورد علي رد جميل . مرة ثانية مش كده.. وعيب التجريح في النسا حتى لو كان اللي بيكتبوه مش عجبك .

:زي ما شفت يا اخ عمار انا رديت على الاخ منى..

 

» abo serda7 : لا تصير طماع يا حلا يا هدى اختار وحدة منهم و الثانية الي 

:يا عم روح خدهم الاثنين.. بس ما تيجبش سيرة نرجس!

 

 

     

saif : الله يلعن السخافة وقلة الادب

:اااااااامين.. يا رب العالمين!.